Persbericht

Hulplijn Sensoor overbelast door wachttijden GGZ

Persbericht

Sensoor constateert een alarmerende toename van het aantal aanvragen voor een gesprek. Met een stijging van 10% in het afgelopen jaar, kan de telefonische hulpdienst onvoldoende hulp bieden aan mensen in acute (psychische) nood. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ. De dienst, die grotendeels afhankelijk is van vrijwilligers, slaat alarm, omdat zij verwacht binnenkort een groot deel van de hulpvragen niet meer te kunnen beantwoorden.

Lees meer >>

Van Rijn redt telefonische hulpdienst Sensoor

Persbericht

Het waren spannende tijden voor de ruim 1000 vrijwilligers van de telefonische hulpdienst Sensoor. In de Wet Maatschappelijke Ondersteuning staat dat iedere gemeente verplicht is zijn bewoners een ‘luisterend oor’ te bieden, 24 uur per dag. Sensoor voert deze dienst al ruim 60 jaar uit. De financiering hiervan viel door de decentralisatie tussen wal en schip. Tussen VWS, VNG en de 388 gemeenten. Na jarenlang overleg en onzekerheden heeft staatssecretaris Martin van Rijn vandaag laten weten Sensoor via VWS te financieren. Evenals de Kindertelefoon en AKJ.

Lees meer >>

van Rijn stelt toekomst hulplijn Sensoor veilig

Persbericht

Amersfoort, 18 mei 2017. In een brief aan de Tweede Kamer op woensdag 17 mei 2017 geeft staatssecretaris Martin van Rijn aan dat er geen enkele twijfel bestaat over het voortbestaan en de financiering van Sensoor, de Kindertelefoon en AKJ. Op dezelfde dag is het jaarverslag van Sensoor gepubliceerd. Hieruit blijkt dat er in 2016 ruim 250.000 gesprekken zijn gevoerd met de anonieme hulplijn. De behoefte aan een luisterend oor is groot. Sensoor is daarom verheugd over deze bekrachtiging van het voortbestaan en de erkenning voor het 24/7 luisterwerk van de ruim 1000 vrijwilligers.

Lees meer >>

Chathulp Het Luisterend Oog van Humanitas naar Sensoor

Persbericht

Het Luisterend Oog gaat na ruim 10 jaar vanuit Humanitas over naar Sensoor. Vanaf april 2017 neemt Sensoor de chatdienst over voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor. Sensoor is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek per telefoon, chat en e-mail.

Lees meer >>

Jonge vrouwen chatten over psychische pijn

Persbericht

Woensdag 1 maart is het Self Injury Awareness Day, de dag dat wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor zelfbeschadiging. In 2016 hebben vrijwilligers van de hulplijn Sensoor 1725 gesprekken gevoerd over zelfbeschadiging. Met name jonge vrouwen wilden hier anoniem over praten.

Lees meer >>

Persbericht: Wie luistert er nog naar levensvragen?

Persbericht

Waarom ben ik hier en is mijn leven de moeite waard? In talloze gesprekken die jaarlijks gevoerd worden bij de anonieme hulplijn Sensoor, liggen zingevingsvragen aan de basis. Mensen richten zich tot een anonieme vrijwilliger omdat ze in hun eigen omgeving niet terecht kunnen met hun levensvragen. Of ze durven dat niet. Is praten over zingeving een taboe?

Lees meer >>