Ans, 73 jaar

‘’In de nachten zijn weinig mensen bereikbaar en val je vrienden of familie niet snel lastig.’’

Toen Ans in de jaren ’80 net een echtscheiding achter de rug had, stond haar hele leven op z’n kop. Ans vertelt: ‘’Er veranderde zoveel dat ik het af en toe niet meer wist. Ik had wel een aantal mensen bij wie ik terecht kon, maar soms dachten die: daar komt ze alwéér. Vooral in de nachten als ik niet kon slapen, belde ik wel eens met de vrijwilligers van Sensoor, destijds de SOS Telefonische Hulpdienst. Dat hielp me om tot rust te komen. In de nachten zijn weinig mensen bereikbaar en val je vrienden of familie niet snel lastig.’’

Voorafgaand aan de echtscheiding had Ans therapie die ze zelf moest betalen. Toen ze in de bijstand kwam, kon ze dit niet meer opbrengen. In de periode rondom de echtscheiding werd Ans geconfronteerd met veel veranderingen en waren er regelmatig nachten waarin ze piekerde. Ans: ‘’Door de gesprekken met Sensoor daalde het paniek- en stressgevoel, waardoor ik de rest van de nacht weer wat rustiger was.’’

Op een zeker moment kwam het leven van Ans weer op de rit. Ze begon een opleiding maatschappelijk werk en is zelfs als vrijwilliger bij de SOS Telefonische Hulpdienst begonnen. Na een tijdje is ze daar gestopt, omdat ze te veel tegelijkertijd deed. Sinds 2011 is Ans weer terug bij Sensoor, nu ze met pensioen is. Ze geeft aan dat ze meer heftige gesprekken voert dan vroeger. Tijdens de nachtdienst is het hard werken. Er maken ook dan veel mensen gebruik van de hulpdienst.

Regelmatig spreekt ze mensen met een psychiatrische achtergrond. Zij kunnen met een Sensoorvrijwilliger een mens-tot-mensgesprek voeren en bellen wanneer zij daar de meeste behoefte aan hebben. Ze hoeven dan niet te wachten tot een volgende afspraak met hun hulpverlener.
 
Ze merkt als vrijwilliger dat bellers het fijn vinden om contact op te nemen op momenten dat het voor hen belangrijk is. Op momenten dat dingen écht spelen is Sensoor er; op ieder moment van de dag. Ze merkt dat veel mensen het fijn vinden te vertellen over wat hen dwarszit. Tijdens gesprekken helpt ze bellers door bijvoorbeeld te vragen: Heb je hier wel eens aan gedacht? Veel mensen zijn verder geholpen door even te praten met iemand die hen een onbevooroordeeld luisterend oor en échte aandacht biedt.

Je kunt jouw verhaal ook kwijt, dag en nacht, per telefoon (0900-0767; 5 ct/min.), mail of chat (www.sensoor.nl). 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De foto en de naam in dit artikel zijn gefingeerd. 

Heb je ook een goede ervaring met Sensoor of heb je een mooi gesprek gehad met een vrijwilliger? Wij horen het graag! Laat het ons weten door een e-mail te sturen naar k.vanengelshoven@sensoor.nl of door te bellen naar 0346-590098.