Slapeloosheid

Het loopt al tegen de ochtend als de Sensoortelefoon de stilte doorbreekt. ‘Ik kan niet in slaap komen. Ik heb het al 3 uur zien worden. Vorige nachten sliep ik ook al slecht. En ik ben nog wel zo moe. Ik begrijp het niet.’ Ik hoor de frustratie in de stem van de vrouw. Ik vraag haar of ze weet wat haar uit de slaap houdt. Ze weet het niet. We praten wat door. Ze heeft een nieuwe functie gekregen, sinds kort ook een nieuwe relatie en ze is pas verhuist naar het centrum van de stad. Allemaal leuke maar wel veel veranderingen in korte tijd, concludeer ik. Ze vraagt zich af of dat haar onbewust bezig houdt. We bespreken manieren om ‘s avonds goed te ontspannen.

Dit gesprek is fictief maar geïnspireerd op de praktijk.

Oorzaken Slapeloosheid

Wel willen maar niet kunnen slapen, een bijzonder vervelende ervaring. De meeste mensen kennen het. Of het nu gaat om moeite met inslapen, of ’s ochtends (veel) te vroeg wakker worden en niet meer verder kunnen slapen – iedereen weet wat slapeloosheid is. We spreken van van chronische slapeloosheid of insomnie wanneer mensen voor langere tijd last hebben van slapeloosheid. Mensen stappen iedere ochtend doodmoe uit bed met als gevolg concentratieproblemen, gebrek aan energie, sombere gevoelens en prikkelbaarheid.

Slapeloosheid kan een onderdeel zijn van een psychiatrische aandoening als depressie of als gevolg van een traumatische gebeurtenis. Ook lichamelijke aandoeningen kunnen slapeloosheid veroorzaken. Sommige mensen slapen erg licht door hun gesnurk. Een baby die ’s nachts veel huilt, kan het dag- en nachtritme van de ouders verstoren. Tenslotte komt slapeloosheid veel voor door gebruik van koffie, medicijnen, alcohol of drugs. In veel gevallen is er echter geen directe oorzaak van de slapeloosheid te vinden. Soms kan de oorzaak dan liggen in spanning of stress, die samen kan hangen met gebeurtenissen overdag.

Voorkomen Slapeloosheid

Soms zijn slaapproblemen zelf te verhelpen: twee uur voor het slapen gaan geestelijke en lichamelijke inspanningen vermijden en ontspanning zoeken in bijvoorbeeld rustige muziek en lezen. Drink ‘s avonds niet teveel of geen alcohol, koffie, thee en drank met veel suikers.

Wanneer het probleem blijft spelen is het goed om hierover met de huisarts te praten.

Bron: www.insomnie.nl

Webtips

www.psychischegezondheid.nl/slaapstoornissen
Informatie, advies en de mogelijkheid brochures te bestellen.

www.insomnie.nl
Informatie over slapeloosheid

www.slapeloosheid.startpagina.nl
Informatie op rij rond slapeloosheid.

Boekentips

Ik doe geen oog dicht (E.C. Klip)

Enkele honderdduizenden Nederlanders stappen 's avonds hun bed in met de wetenschap dat ze de volgende morgen weer bekaf opstaan. Zij lijden aan chronische slapeloosheid, een kwaal waartegen zo'n 140 miljoen slaappillen worden geslikt. Maar slaapmiddelen zijn verslavend, hebben vervelende bijwerkingen en verstoren de slaap. In dit boekje wordt een doe-het-zelfprogramma beschreven, waarmee in een aantal stappen de weg terug naar de natuurlijke slaap kan worden gevonden.

ISBN 90-6009-628-2

Slapeloosheid (D. Davies)

Antwoord op alle vragen: heel veel informatie over lichamelijke, psychische en emotionele aspecten van slapen en slaapproblemen. Hulp en houvast voor niet alleen degene die lijdt aan slapeloosheid maar ook voor mensen in zijn of haar directie omgeving, want iedereen weet dat slapeloosheid verstrekkende gevolgen kan hebben. Dat geldt voor de algehele gezondheid maar ook voor het werk en voor persoonlijke relaties. Toch is het vaak moeilijk om hulp te vinden. Anderen beginnen er niet aan omdat ze slaaptabletten wantrouwen.

ISBN 90-6030-618

Slaap lekker ( Lynda Brown)

Slaap lekker is dé zelfhulpbijbel voor iedereen die aan slapeloosheid lijdt. Onvermoeid heeft Lynda Brown het terrein van slapeloosheid verkend en met therapeuten, professionals en ervaringsdeskundigen gesproken om de feiten over slapeloosheid boven water te krijgen. Het resultaat is een enorme hoeveelheid praktische tips en adviezen: van de positie van uw bed tot stressreductieoefeningen, van suggesties wat u beter wel en niet kunt eten tot slaapmedicatie, van massage en meditatie tot cognitieve gedragstherapie.