Supermarkt en Luisterlijn Sensoor hebben wel contact met eenzame ouderen

Persbericht

Onlangs hebben meer dan veertig organisaties op initiatief van het Ministerie van VWS het Ouderenpact ondertekend. Uit dit pact is een actieplan: Een tegen eenzaamheid gerold dat met verve wordt uitgedragen door Minister de Jonge. Onder de ondertekenaars van het pact ook Supermarktketen Albert Heijn en de landelijke luisterlijn Sensoor. Beide organisatie hebben dagelijks contact met de eenzame ouderen in de samenleving en wil dit contact benutten om eenzaamheid te signaleren en zo mogelijk te verminderen. Op vrijdag 23 maart vond een symposium plaats, onder andere over dit belangrijke maatschappelijke thema.

Cees van Vliet, directeur winkels en distributie bij Albert Heijn: ‘’Onze missie is: alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen. Albert Heijn is in alle buurten van Nederland vertegenwoordigd, iedereen is er welkom. We kunnen organisaties en mensen samenbrengen en duurzame impact hebben’’ Dit was precies wat er gebeurde tijdens het symposium. De 80 aanwezigen, allen maatschappelijk actief, deelden best practices en legden contact om lokaal de krachten te bundelen.  Monique van Bijsterveld, directeur van Sensoor, benadrukte in een speech de noodzaak om in breder verband eenzaamheid aan te pakken. ‘’Een buurtactiviteit voor ouderen organiseren is heel goed. Maar hoe zorgen we ervoor dat de deelnemers zich een dag later niet nog eenzamer voelen? Hoe zorgen we voor continuïteit in de aanpak van eenzaamheid? We hebben elkaar nodig’’ was haar oproep. De landelijke luisterlijn signaleert al langer dat ouderen in de verdrukking raken, zich buitengesloten voelen. Dankzij haar 60 jaar ervaring in luisteren naar eenzaamheid, heeft Sensoor een goed beeld van de problematiek.

Stijgende eenzaamheid onder ouderen
Afgelopen jaren namen ouderen steeds vaker contact op met Sensoor. Volgens voorlopige cijfers werd er de afgelopen jaar 270.000 keer contact opgenomen met de organisatie waarvan 51.700 keer door ouderen die worstelen met eenzaamheid. In 2016 was dat nog 25.700 keer. 1 op de 5 mensen die afgelopen jaar contact zochten met de landelijke luisterlijn is ouder dan zestig jaar. Het luisterende oor van Sensoor-vrijwilligers heeft een belangrijke functie in  het signaleren en doorbreken van eenzaamheid. Door de anonimiteit durven mensen uit te spreken dat ze met eenzaamheid kampen. Ook voelen mensen zich gehoord, dit verzacht en voorkomt gevoelens van eenzaamheid en kan inzicht geven hoe de eigen eenzaamheid aan te pakken.

Samenwerking Albert Heijn
Sensoor en Albert Heijn gaan intensiever samenwerken. In vele filialen staan koffietafels waar veel mensen al gebruik van maken Deze koffietafels gaan we beter benutten. We organiseren buurtlunches en nodigen daarvoor actief onze cliënten uit, aldus Tijmen van der Poel, verantwoordelijk voor Lokale Betrokkenheid binnen Albert Heij. ‘’ hebben we in 2017 ook gedaan en is heel goed bevallen. Waar we nu, samen met de Sensoor vrijwilligers nog beter op gaan letten is dat de buurtlunches blijvende contacten opleveren. Deze afspraak is een van de opbrengsten van het symposium.’’