Sensoor, de landelijke luisterlijn overbelast door oplopende wachttijden GGZ

Persbericht

Rode telefoonHet aantal mensen dat contact zoekt met de landelijke luisterlijn Sensoor om te praten over psychische problemen neemt alarmerend snel toe. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de GGZ. De landelijke luisterlijn, waar vrijwilligers dag en nacht een luisterend oor bieden, maakt zich zorgen. De lange wachtlijsten verergeren niet alleen psychische klachten, de drempel om psychische hulp te zoeken wordt hoger, zo blijkt in gesprekken.

Het lijkt maar niet te lukken om de wachttijden in de GGZ terug te brengen binnen de daarvoor geldende normen voor 1 juli 2018. Dat blijkt uit de rapportage die de Nederlandse Zorgautoriteit in opdracht van staatssecretaris Blokhuis heeft gemaakt. Volgens de staatssecretaris blijken de afspraken die de partijen in juli vorig jaar hebben gemaakt te ambitieus. ‘Ik ben daarover zeer teleurgesteld. Vooral voor de mensen die soms vele maanden moeten wachten op hulp en zorg. Ik ga alle betrokken partijen stevig aanspreken op hun verantwoordelijkheid. De oplossing is niet simpel, maar ik zie echt wel dat er meer kan. Ik ga hierover op zeer korte termijn in gesprek met aanbieders, verzekeraars en toezichthouders,’ aldus de staatssecretaris.

Dubbel zorgelijk
De vrijwilligers van Sensoor moedigen bellers zo nodig aan om psychische hulp te zoeken. Praten over een psychisch probleem is vaak al een hele stap, laat staan het zoeken naar hulp. Helaas rust er nog steeds een taboe op het erkennen van psychische problemen. Sensoor vindt de situatie daarom dubbel zo zorgelijk, want niet alleen bij mensen op de wachtlijst kunnen psychische problemen verergeren, ook bij mensen die door de lange wachttijden ontmoedigd worden om de juiste psychische hulp te vragen.

Eerstelijnshulp
De vrijwilligers van Sensoor bieden dag en nacht een luisterend oor, ook bij psychische problemen. In een dieptepunt van een depressie of op een hoogtepunt van een paniekaanval, kan een vrijwilliger kalmeren, aanmoedigen, steun bieden. Professionele begeleiders zorgen voor training en advies bij de vaak moeilijke gesprekken. ‘Wij vormen eerstelijnshulp. Elk gesprek laat eenzaamheid, verdriet, angst en onvermogen zien, waar mensen blijkbaar nergens anders mee terecht kunnen. Dat geeft wel aan hoe onmisbaar ons werk is’, vertelt Monique van Bijsterveld, directeur van Sensoor de landelijke luisterlijn.

Over Sensoor
De ruim 1200 vrijwilligers van Sensoor voeren jaarlijks meer dan 280.000 gesprekken met mensen die angstig zijn, het leven niet meer zien zitten, onzeker zijn of behoefte hebben aan contact. De dienst vormt een aanvulling op formele vormen van zorg en welzijn. Sensoor, opgericht in 1958, is 24/7 bereikbaar voor een anoniem gesprek per telefoon, chat en mail. www.sensoor.nl